سر خلا باسن لخت
آفتوبه
Sunday, April 12, 2009
قبلا هم از علاقه ام به فیلم "هامون" گفتم... جدیدا نکته جالبی درباره اش کشف کردم: همزادپنداری غریبی با شخص حمید هامون... مردی ظریف، شکننده و حتی شاید بشه گفت ضعیف در دنیایی مردسالار. مردی که دوست داشتنش به خاطر کلیشه ها به لجن کشیده می شه. حتی تا جایی که به متحجر و عقب مونده بودن(مردسالار بودن) متهم می شه. مردی که نصف بیشتر حرفاش رو تو ذهنش می زنه. چون یا کسی نمی فهمه یا اگرم بفهمه اون چیزهای ذهنی به دید خودش ارزشمند، می شن مزحکه این و اون؛ این دومی هم واسه خودش به اندازه کافی ترسناکه تا به سکوت برسی. مردی که آخرش فریاد زنان می ره تو دریا... جایی که از لحاظ "شنیده شدن" که برای چنین آدمی مهمترینِ نیازهاست، فرقی با دنیای واقعی نمی کنه: توی دریا هم هرچی حرف بزنی حتی داد و بیداد کنی، فقط مثل محصول تکون خوردن دهن واتو واتو حباب می آد بیرون. عینهو دنیا برای آدمهایی مثل اون و من... و مردی که ذهنش تو توهمات پیش از مرگ که در اون مُثُلِ بیم ها و امیدهای ناخودآگاهش جولان می دن، چندین بار شنیدن "دوسِت دارم" از زبون معشوقه اش را مکرر بر می سازه؛ این آرزوی دست نیافتنی مردان زنانه در دنیایی مردسالار که در آن وظیفه مرد گفتن اشه؛ نه شنیدنش. مردان زنانه ای که به تعبیری در دنیای ما بیش از خود زنا خُرد می شن...
3 Comments:
Anonymous ساناز said...
من با حرفت درباره مردهایی مثل هامون خیلی موافقم من هم معتقدم مردهایی که جامعه مرد سالار اونها رو ضعیف تعریف می کنه کمتر از زنها تحت فشار نیستند. ولی با توجه به شناختی که از تو و عقایدت پیدا کردم راستش فکر می کنم تعبیر مرد زنانه یا مرد ضعیف خیلی با نوشتههای تو هماهنگ نیست. اینکه بگیم مردی زنانه است یعنی پذیرفتیم، کارهایی مختص زنان هستن و کارهای مخصوص مردان که من حدس می زنم خودت با این موضوع مخالف باشی. شاید بهتر باشه مردهایی که جامعه اونها رو به اندازه کافی مرد نمیدونه و یا مردانی که جامعه اونها رو زنانه میدونه.

Blogger don sifon said...
دوست عزیز طبعا همونطور که خودت اشاره کردی منظور من از زنانگی مفهومی ذاتی نیست... یه سری صفات انسانی است که بر اثز تربیت بیشتر در ماده ها(زنان بیولوژیک) تقویت می شه... حالا یه سری هم از دست تربیت تا حد زیادی در می رن و اینجوری می شن. اما تعبیر من از مرد ضعیف... به نظر من ارزشگذاری مثبت قدرت و منفی برای ضعف هم غرضمندانه است... دقیقا ضعف با صفاتی تعریف می شه که می تونن از شایسته ترین صفات انسانی باشن... مثل گذشت یا تسلیم شدن در شرایطی که می ترسی بر اثر مقابله به صدمه ای وارد کنی و...

Anonymous ساناز said...
ممنون از توضیحت