سر خلا باسن لخت
آفتوبه
Sunday, July 08, 2007
من با این سوال که تو هواخواه کدوم ایدئولوژی("ایسم") هستی، مشکل دارم. نه به خاطر ادعای فراجناحی بودن که اکثرا به خاطر بی­جربزگی و رفع مسئولیت از خود برای بها دادن برای عقیده است. و مسلماً نه به خاطر اداهای غربی ستیزی استاد جلال آل احمد که معظم­له گرامی هم از کپی­کنندگان گفتمان ضد "ایسم" های غربی اونه. بلکه تنها به این دلیل که هرچی نگاه می­کنم چیزهای که من قبول دارم تو یکیشن جا نمی­شه. بطور کلی تفکرات من سلبیه نه ایجابی. مثلا سرکوب تو کتم نمی­ره یا تبعیض و... تنها ایسمی که با تفکر سلبی من می­خونه فمینیسمه که به دلیل موضع گیری سلبی اش(نفی نظام سکوب مردسالاری) طیف بسیار گسترده ای هم داره. به علاوه فمینیسم، چپ بودن(به معنی مخالفت با وضع موجود) هم تقریبا این خاصیت رو داره. به علاوه ذهنیت سلبی من در پذیرش ایدئولوژیْ مساله دیگه ای هم هست که برای من در انتساب خودم به یه تفکر مشکل ایجاد می کنه و اون اینه که به نظر من ایدئولوژی مناسب بستگی به شرایط اجتماعی داره. مثلا من تو ایران صد در صد از تفکرات لیبرال و مدرن حمایت می کنم. به نظر من این تفکرات در ایران چپ­ان. اما به احتمال زیاد اگه تو آمریکا زندگی کنم، دیگه لیبرال نباشم و اونجا پسا­مدرن یا آنارشیست بودن رو بیشتر بپسندم؛ چرا که اونجا این تفکرات رو چپ می­بینم؛ واضحه در یه جامعه لیبرال، لیبرال بودن معادل راست بودنه. به نظر حقیر لیبرالیسم اصولا سطحش با آنارشیسم یا سوسیالیسم و امثالهم فرق می کنه. لیبرالیسم و مدرنیسم آنتی تزهایی برای استبداد سنتی اند. در استبداد سنتی حاضر تو برای اینکه بتونی مثلا به عنوان یه سوسیالیست امکان ابراز وجود پیدا کنی، باید اول سنتز اول -یعنی برخورد آنتی­تز لیبرالیسم-مدرنیسم با تز استبداد سنتی در امتداددیالکتیک تکاملی- با موفقیت پشت سر گذاشته شده باشه و تازه در محیط مدرن-لیبرال حاصل می شه به عنوان یه پسا­مدرن یا آنارشیست یا سوسیالیست یا... امگان بروز پیدا کرد؛ و اون سنتز اول مگه با اراده تو به عنوان یه معترض(چپ) در همراهی آنتی تز لیبرالیسم-مدرنیسم ممکن نیست. برای همین من که در ایران بنا بر تز موجود و با توجه به چپ بودن خودم یه لیبرال یا مدرن می­تونم باشم، در آمریکا شاید با توجه به تز لیبرال-مدرن موجود و باز هم با توجه به چپ بودن ایدئولوژی دیگه ای رو انتخاب کنم. پس با دلایل فوق من نمی تونم به وضوح بگم طرفدار کدوم ایدئولوژی ایجابی ام و به همون یکی دوتا ایدئولوژی سلبی به عنوان ایسم یعنی چپ و فمینیسم اکتفا می کنم؛ با توجه به این مساله که اون دوتا هم کلیت تفکمراتم رو پوشش نمی دن...