سر خلا باسن لخت
آفتوبه
Saturday, May 16, 2009
استدلال کثیفی رایج شده که کسی که در انتخابات شرکت نکنه در واقع به احمدی نژاد رای داده! روش فاشیستی و غیر اخلاقی تراز این برای متقاعد کردن دیگرون برای رای دادن نبود؟ تو که اینجور متفرعنانه بر اساس انگاره ی نتیجه محوری(نتیجه ی رای ندادن ممکنه به انتخاب احمدی نژاد منجر شه) رویکرد شانتاژ رو پیش می گیری واقعا انقدر شعورت نمی رسه که کسی که بر اساس اخلاق نمی خواد رای بده، می شاشه توی مدل استدلال کردن نتیجه محور تو؟ برای اون مهم تر از نتیجه نفس عمله که اگه اخلاقی نباشه نتیجه هرچی باشه به تخمک/تخم اش نیست. تصور کن یکی داره یکی دیگه رو می کشه و به تو هم یه اسلحه بدن و بگن یا قاتل رو قبل از تیراندازی می کشی یا تو هم نیمه قاتلی! حالا باز بگی "کار درست اینه که با تیر بزنیش" ("درست تر اینه که رای بدی") بحث دیگریست... اگه زورتپونیه منم اینطوری استدلال می کنم: چه به احمدی نژاد رای بدی چه یکی دیگه، داری با عملت درختی(ج ا) رو آبیاری می کنی که احمدی نژادیسم تازه یکی از سرشاخه هاشه! داری مهر تایید رو پیشونی دار و دسته ای می زنی که همه شون کم و زیاد دستشون آغشته به خون کشتارهای دهه شصته...
پ ن: من نمی گم رای می دم یا نمی دم. این تصمیمی شخصی است که بستگی به این داره که کدوم بُعد از اخلاق اون روز بتونه تو ذهنم غلبه پیدا کنه؛ اخلاق مطلق یا عملگرایانه. امیدوارم جلوی تصمیم احساسی به بر اساس تنفر از رویکرد اینجور آدما رو بگیرم...
12 Comments:
Anonymous فرشاد said...
تو بالاخره يا با اين وضعي كه الان هست موافقي يا نيستي. اگر موافقي خب ميتوني بشيني نگاه كني كه احمئي نژاد يكبار ديگه رئيس جمهور ميشه ولي اگر مخالفي بايد يك كاري بكني كه نتيجه بده. اگر ميخواي جمهوري اسلامي رو براندازي كني بسم الله. راه بيفت و قيام كن. كون گشادي نكن بشين توي خونه كه من راي نميدم تا ج ا از بين بره. ج ا و هيچ حكومت ديكتاتوري ديگه اي با راي ندادن از بين نميره.نمونه اش سودان-ميانمار-كره شمالي-مصر-ليبي.راي ندادن يعني كون گشادي. يعني سايه خودش ميايه. منتظر باش تا ج ا سقوط كنه با راي ندادن تو.

Blogger don sifon said...
دوست عزیز انگار ناجور از مرحله پرتی! بنده کی راه حل سقوط ج ا رو رای ندادن دونستم؟!د من کی گفتم من رای نمی دم تا ج ا از بین بره؟ من اگه رای ندم(هنوز نتونستم حساب رو یه سره کنم) به این دلیله که غیر اخلاقی می دونمش و با وجود اینکه می دونم نتیجه منفی داره به دلیل اینکه اینکار صرفا بطور مطلق غیر اخلاقی است اینکارو نمی کنم. دقیقا مثل همون ماشه ای که برای کشتن قاتل به دلیل صرفا بد دونستن قتل نمی کشم...

Blogger yekpanjare said...
قضیه این نیست. مثال ناجور می‌زنم تا بفهمی: مثل این می‌مونه که یکی بر اساس اخلاق و خیلی ازادانه تصمیم می‌گیره بیاد یه چوب فرو کنه تو ماتحتت. به این جنبه‌ی قضیه نگاه کن. رای دادن یا ندادن ممکنه برای تو یه چالش اخلاقی باشه اما نتیجه‌ش در صورت رای ندادن تو این می‌شه که چوبه می‌ره تو ماتحت من و البته خودت.

Blogger don sifon said...
اگه جلوگیری از فرو رفتن چوب در کون جنابعالی و بنده این باشه که با تبر بزنی اون دست صاحب چوب رو قطع کنی(یا هر کار دیگه ای که به تعبیر من غیر اخلاقی باشه)، بنده هیچوقت چنینی کاری نمی کنم حتی به قیمت فرو رفتن چوب تو ماتحت همه دنیا!

Anonymous sarah said...
خب رای دادن دقیقا خودش یک روش نرمه
یعنی چوب رو خیلی محترمانه و مودبانه از دست صاحب چوب بگیری که نکنه تو کون کسی
و بدی دست یکی که استفاده ی بهتری ازش میکنه
مثلا نجاری :D
روش سختشم میشد همون قطع کردن دست که
شما گفتی
حالا اگه توی همه ی داوطلبهای تصاحب این چوبه کسی رو نمیبینی که با صاحب اولی فرقی داشته باشه
خب این میشه یک بحث دیگه که ربطی به چوب و کون و قطع ید نداره
:D

Anonymous نئو said...
آقا یه سوال: کثیف ترین دولت چه دولتی است؟>

Blogger don sifon said...
سارا جان این مثال رو برای روشن شدن این زدم که اخلاقی بودن ملاک بسیار مهم و تاثیرگذاری می تونه باشه که خیلی از اوقات در مقابل کارکرد وای سه. حالا اینکه چه فعلی به دید شما اخلاقی است یا نه می تونه با من فرق کنه. ممکنه به تعبیر یکی رای دادن به موسوی به اندازه زدن دست با تبر فرای خود مثال غیر اخلاقی باشه و نتیجتا تسلیم فرو رفتن چوب تو کون خودم و دیگران باشم... ممکنه واسه یکی هم این مساله انقد غیر اخلاقی نباشه و مثل حرف تو رفتاری محترمانه و مودبانه باشه که طبعا دیگه دیلمایی در کار نیست

Blogger don sifon said...
راستی نئو عزیز اصلا منظورت رو نفهمیدم!

Anonymous tagh said...
دوست من . رای دادن به به هیچ وجه نشان تایید حکومت نیست و اصولن کشور هایی که مردمی ناراضی دارند آمار رای دهنده های بیشتری دارند تا بقیه کشور ها.

Blogger don sifon said...
دوست عزیز اینکه بنده و شما چه برداشتی داریم(به درستی و غلطیش کاری ندارم) یه چیز است اینکه در گفتمان سیاسی یه حرکت رو چه جوری برداشت می کنه چیز دیگه. اگه این استدلال شما پذیرش عمومی داشت ج ا اینهمه به رای هاش نمی نازید و سعی می کرد مردم کمتر رای بدن تا بقول شما جز کشورهایی به حساب بیاد که مردم راضی ترند! البته اصولا دلیل اخلاقی شخص من به این مساله چندان ارتباطی نداره...

Anonymous tagh said...
این گفتمان سیاسی ج ا فقط مصرف داخلی داره و در افکار عمومی جهانی کسی به این حرف ها توجهی نمی کنه و دست ج ا رو تر از اینهاست.

Blogger don sifon said...
انقدرها هم رو نیست... پیش من و شماست که رو است و الا به هر حال روی افکار عمومی دنیا تاثیر داره. اما فرای این حرفها دوست عزیز این بحث من و شما بطور کلی در گفتمان فایده گرایی است. من هیچوقت از رای ندادن بر اساس فایده مند بودن نبودنش حرفی نزدم. اخلاق مطلق ربطی به فایده داشتن یا نداشتن یه حرکت نداره.